søndag den 13. marts 2016

Haven midt i marts.

 Denne weekend har vejret været lidt skiftende.  Ja det kan man vel godt kalde det, når vi stod op til is på alle træer, buske og roser lørdag morgen og i dag søndag , hvor eftermiddag bød på den smukkeste forårssol.  Stod ellers fredag eftermiddag og overvejede at klippe den voldsomme rose ned , som jeg skrev om i forrige indlæg. Godt jeg holdt mig i skindet.  Ryddede lidt op derude i hegnet og "fandt " en blomstrende Påskeklokke.  Havde luret lidt på bladene tidligere, ja jeg er ikke hardcore havekender endnu , så jeg havde slet ikke været i de baner. Til efteråret skal den flyttes. Den er meget klemt af rose, efeu og træstub.  Har også en anden påskeklokke, der blev plantet sidste år. Undre mig stadig over at blomstrene bliver nede ved jorden, mon en har en forklaring på dette ?  Den har haft de blomster, den sidste måneds tid .
Så er krokus på vej op og en anden fin forårsbebuder, måske der også er en kender iblandt jer, som kan fortælle hvad den hedder.
I det gode vejr i dag, gik Thomas også igang med at lave espalier  til slyngroserne.  Omkring kirsebærtræet, har vi lavet 2 "indgange" . Der skal laves et imellem 2 alkymist og et mellem Buff Beauty og Cressida .  Nede i haven skal der også laves et imellem Constance Spry . Selve træet blev samlet til en prøve. Det skal males og så skal der støbes " fødder " i jorden.  Et større projekt han har gang i.
Flere sommerblomster er også begyndt at pible frem. Det er så hyggeligt at se og til stor glæde senere på året.
Mine krukker med blomsterløg vokser også støt og roligt.Glæder mig til det kommende blomsterflor .
God aften til jer
Kh, Marianne

Nattefrost 12 Marts
En gemt påskeklokke
Hvorfor bliver blomsterne nede ved jorden  ?
Hvad hedder denne søde blomst ?

Akeleje
Sct hans urt. En blomst til 10 kr fra Rema 1000, der blev planetet ud i haven


1/2 delen af et espalier til Alkymist  
Påskeklokke
Vokser stille og roligt 






11 kommentarer:

  1. Hej, Sikke fine forårsbilleder. Jeg tror det er en porcelænsskilla du har på vej. En dejlig sæson er på vej og sikke flittige I har været.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. Tak for svar, det tror jeg da du har ret i . Har faktisk købt den som "plante " til at plante ud. Den er dog meget større. Tror du jeg skal flytte den, for at give den mere lys og derved at den vokser mere. Den står helt indenunder en busk ?
      Ja når vejret kalder forår, gælder det om at komme ud
      Kh Marianne

      Slet
  2. Godt Anne vidste, hvad det var, for jeg gjorde ikke :)
    Mange af mine påskeklokker har også haft knopperne helt nede ved jorden, jeg tror det kommer, når det bliver varmere. Den gule påskeklokke ser fin ud. Jeg skal love for, at Thomas går til den, det bliver spændende at se de nye espalierer.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Jeg havde heller aldrig gættet at den var den.. Håber du har ret mht påskeklokken, for det er da lidt kedeligt at de ligger helt dernede . Ja Thomas er altså sød til at få mine ideer ud i livet
      Kh Marianne

      Slet
  3. Hej Marianne sikken dejlig blog du har og hvor det lyder spændende jeres haveprojekt, som bliver spændende at følge...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe. Tak for din søde kommentar. Skal bestemt også ind og ose mere på din fine blog. Ser meget inspirerende ud
      Kh Marianne

      Slet
    2. Hej Grethe. Tak for din søde kommentar. Skal bestemt også ind og ose mere på din fine blog. Ser meget inspirerende ud
      Kh Marianne

      Slet
  4. Godaften Marianne.Dejligt at komme i gang derude.........og ved at mange har problemer med de smukke påskeklokker.
    Har selv kun to,hvor den ene står i en krukke.
    Og nye haveprojekter er vi vist mage der er i gang med.God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Påskeklokker er helt nye for mig. Fik min første sidste år, men tak for info. så jeg ligesom ikke bare skal følge det er mig <3 Vi boede i 5 år på Fyn med flere flytninger til følge, indtil vi fandt ud af at komme hjem til Sjælland igen. Så alt hvad der hedder rigtig have, har nærmest ligget stille. Så nu starter vi forfra igen, så ja det er også så hyggeligt at følge jer andres sysler og projekter i haven.
      Kh Marianne

      Slet
  5. Kære Marianne Jeg mener nu det er en Porcelænshyacint Pushkinia , undskyld Anne. Den minder lidt om en Skilla men er fra hyacintfamilien. Men yndig er den og skønt, at den kommer så tidligt.
    Det bliver da et under med de rosen portaler, sikke et syn, det bliver. Dejligt med en handymand der kan føre ideerne ud i livet. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina. Det tror jeg du har ret i <3 Selvom jeg også læste at nogle kalder Skilla.. Googlede lige, man kan se forskellen på støvdragerne :D
      Ja det bliver så godt med hans projekter.
      Kh Marianne

      Slet

Tak for besøget. Håber du har lyst til at skrive en lille hilsen, det er så hyggeligt

Roserne er begyndt at blomstre og ...

en ny flyttede ind ;o)  Vi var til aften-åben på den lokale planteskole torsdag aften. Der stod altså en opstammet rose og lokkede. Næsten ...