søndag den 15. maj 2016

Regndråber drypper i mit hår..

Skønt med regn, haven skriger på vand og vi har da vandet nogle gange allerede. Især roserne har fået ret meget. Læste et sted at man anbefaler min. 30 l i April og igen i  Maj mdr. Vi har jo egen kloak , så indtil de begynder at grave har vi billigt vand.  Thomas er igang med regnvands tønder og tagrender rundt omkring. I nat og indtil nu har vi fået 20 mm og det forsætter.
Planen var egentlig en masse havebilleder , men der er jo flyttet nye roser og stauder ind , så vi ser hvor meget jeg spammer siden med billeder .

Fik mine 3 roser fra Kordes.  De blev afsendt mandag og onsdag kom de med GLS . Portoen var 90 kr. Rigtig fine roser. Det er ikke sidste gang jeg gør dette med barrods roser

Smart med de potter. Jorden er stadig fugtig omkring roserne
De skulle bare graves ned i jorden. " Potten " opløser sig selv
Constanze Mozart
Herzogen Christiana
Madame Anisette
Har købt en rosenpavillion til ingen penge på nettet. For nogen tid siden.  Den er noget spinkel i stængerne og Thomas måtte slibe svejseknopper af før vi kunne få den samlet. Hans plan var egentlig at støbe den ned i jorden men det endte med at den bare står på græsset og vi håber på at den holdes nede med klatreroser.  2 roser blev købt hos Anton ( JAS roser ) da vi var der; Ilse Krohn og Gerbe rosen. Forleden da bestilte jeg 2 til hos Bilka.dk. New Dawn og Aloha.  Måske det hele bliver for spraglet, men så må vi flytte lidt rundt i efteråret.  Regner dog ikke med at dem fra Bilka bliver så store i år. New Dawn er en rigtig barrods rose ;)


Fik også min stauder fra Staudefeen . Måske er de lidt dyre end andre steder, men hold op hvor er de fine og i god vækst
Du kan læse i forrige indlæg , hvad jeg har købt
Læste i Rosengruppen på FB at Netto i denne uge havde Kordes roser til 60 kr pr stk. I Torsdags da jeg alligevel skulle til Slagelse til Fysioterapeut, gik jeg på jagt. Nr 2 Netto i Ringsted havde de 2 "hvide  flower Circus " roser som stod øverst på ønskelisten.  I Slagelse måtte jeg dog også lige ind og ose i en Netto forretning, men de havde dog " kun " alm Kordes roser.

Escimo Flower Circus 
Pompon Flower Circus 
Sidder lige og "opdatere mit indlæg " hold op hvor har jeg dog handlet :D  Der kom så en Clematis i kurven forleden dag i Rema 1000 og så tør jeg slet ikke fortælle at vi har været på Livstilmesse på Ledreborg, hvor flere sommerblomster flyttede ind. Det indlæg må komme en anden dag .

Montana Mayleen 
Vil slutte af med lidt spam fra vores have .Nu er det endeligt blevet tørvejr. 22 mm blev det til .
God aften til jer
Kh Marianne


Et dd. billede med regnskyer og en Blodbøg der er sprunget ud på en uge. 
Vores terrasse. Bedet tættest på er et rosenbed med roser i hvide nuancer.
Kørvel
Imellem skvadderkål 
Løjtnants hjerte
Flere roser står med fine knopper. Det bliver nok Gloire de Dijon der først springer ud 


Kongelys
Bjergknopsurt 

20 kommentarer:

  1. Hej Marianne. God Pinse først og fremmest . Må sige dine rosen billeder er flotte sider i Tyrkiet og savler over alle de, arter du har...wow, håber du er god til at holde roserne for det kan godt være en kunst...du siger regn så skal jeg ikke bekymre mig om haven derhjemme ....da der bliver vandet for oven af..hilsen Grethe fra HAVELIV

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Håber I nyder ferien
      Det er ikke alle steder i DK de har fået regn i dag. Tyder lidt på at midtsjælland og Sønderjylland har fået meget.
      Har haft roser i mange år, så jeg håber. Vand og gødning så kommer man langt. Det største problem vi kan have her er de kolde vintre. Midt i landet vil det altid være varmest om sommeren og koldest om vinteren. Vi må pakke dem ind i gran til efteråret så går det forhåbentlig
      Tak og dejlig pinse til dig
      Kh Marianne

      Slet
  2. Skønne billeder fra din have, det ser så godt ud. I har været heldige med vand, vi har slet ikke fået de mængder - højst en fjerdedel, vi trænger også, selvom jeg ville have forsværget for en måned siden, at det skulle ske så hurtigt. Jeg vander ikke mine roser så meget, kun de nye. Jeg har læst i Hugo Lykkes bog, at gamle veletablerede roser ikke behøver vanding, så det holder jeg mig til, jeg kan slet ikke overkomme at vande så meget, du har mange flere end mig nu, hvordan kan I overkomme det?
    Flotte nye roser du har købt, hvor mange mon du er oppe på nu?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Største parten af roserne er jo nyplantet. Flyttede jo rundt på et kæmpe bed i efteråret, så de har brug for vandet. Yderligere har vi jo kun boet her i 2 år nu til sommer og roserne stod i potter indtil efteråret 2014, så vi skal stadig passe på dem. Gudskelov betaler vi ikke særlig meget for vandet endnu.
      Har jo "kun " dem at passe i forhold til alle dine andre planter, derfor kommer der heller ikke en masse andet ind. Jeg har jo hele dagen til at nusse om dem . Pt er her 195 navngivende roser :D De eneste jeg nok er i tvivl om er de engelske vi køber hos Anton, som Austin selv har taget ud af produktionen. Synes de halter noget efter.
      Kh Marianne

      Slet
  3. Jeg synes jo, du køber nye hele tiden, men glemmer at jeg har gamle etablerede. Det er også hårdt at gå rundt med vandkanden, men du bruger nok slangen, hvordan ved du så, hvor meget de har fået. Det er mit problem med rhodoerne. De engelske jeg købte hos Anton sidste efterår har det fint.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bruger slangen. Jeg målte en dag i en vandkande , hvor lang tid der gik før den var fyldt - 10 liter. Så tog jeg tid :D Lidt Storm P , men så havde jeg en ide om hvor meget den enkelte fik. Jeg lader vandet løbe stille og roligt.

      Slet
    2. Jeg står og tæller, når jeg vander rhodoerne :) så vi er begge lidt Storm P:)

      Slet
    3. Jeg sætter alarmen til på mobiltelefonen , så fjerner jeg lidt ukrudt rundt omkring imedens :D

      Slet
  4. Svar
    1. Føler mig nu lidt dum, men det virker ;)

      Slet
  5. Hej Marianne, jeg må have haft for meget focus på mit byggeri for jeg har da slet ikke set at der skulle være Kordes Roser i Netto. Måske jeg skulle smutte inden om de Netto jeg møder på vejen til Ledreborg i morgen :o)
    Jeg syntes nu ikke du har soldet ret meget :o) smil. Åhhhh hvor jeg altså bare gerne ønsker mig dem du også har købt fra Kordes, Constance Mozart er så skøn.
    Vi to må da bo ret tæt på hinanden ?
    Måske du vil med over til Lisbeth en dag, så kan vi følges ?
    Masser af hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.
      Bor ved Skjoldenæsholm, syd for Hvalsø . Hvor bor du ?
      Ja vi kan sagtens arrangere sådan en dag med besøg på Samsø
      Vi tager også endnu et besøg på Ledreborg i morgen. Skal derop med et vennepar .
      Netto i Hvalsø havde slet ingen roser :(
      KH Marianne

      Slet
  6. Hej Igen, jeg bor i Slagelse :o) så vi er jo ikke langt fra hinanden. Det kunne være super hyggeligt med en tur over til Lisbeth sammen, jeg elsker hendes Høneballe have og Samsø, der er så skønt.
    Det kan da være vi mødes på Ledreborg ( hvis vi altså kan kende hinanden)
    Jeg tjekker Netto i Benløse ud, det kan være de har.
    Kh Linda.
    PS. du er altid velkommen i Casa Rosen når du kommer til Slagelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen. Kommer jævnlig i Slagelse. Har boet der og går til Fys i byen. Kunne da være så hyggeligt med både hygge og Lisbeth. Det er Netto på Køgevej , der havde en masse forleden dag. Netto på vejen ud til bla. Bagervej i Slagelse havde flere da jeg var der. Det er samme vej Rema 1000 ligger på. Kan ikke huske hvad den hedder.
      Kh Marianne

      Slet
    2. Køgevej i Ringsted ;)

      Slet
  7. I er velkomne her, hvis I kan få det arrangeret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth . Det må arrangeres. Linda bor jo også i nærheden af Kalundborg :)

      Slet
    2. Ja så det skal nok gå.

      Slet
  8. Hei Marianne, så vakre dine nye roser er, de blir romantiske i din rosebue... Ser nydelig ut i din hage, fint med dine små trær rundt omkring.
    Fortsatt god pinse, i morgen skal vi feire Norges nasjonaldag, holder på å pynte i hus og hage.
    Klem, Ida

    SvarSlet

Tak for besøget. Håber du har lyst til at skrive en lille hilsen, det er så hyggeligt

Roserne er begyndt at blomstre og ...

en ny flyttede ind ;o)  Vi var til aften-åben på den lokale planteskole torsdag aften. Der stod altså en opstammet rose og lokkede. Næsten ...