mandag den 25. april 2016

London i Marts måned

Nu må det vist være tid at jeg lige skriver lidt om vores tur til London, fra den 27 - 29 Marts . Vores yngste datter Caroline og jeg var afsted på en rigtig tøsetur .
Min bror bor i London og er engelsk gift, så vi er kommet derover igennem snart mange år. Vi har dog holdt pause i nogle år efter min ulykke, da min nakke ikke er glad for at flyve, men med brug af en nakkekrave, kan det værste tages i opløbet med denne. Kan selvfølgelig til hver en tid, bo hos dem og spare hotellet. Det fravalgte vi så denne gang : Det tager ca 40 min at komme ud til dem med toget og Caroline har aldrig set centrum by Night, så sådan skulle det være denne gang. Vi planlægger en tur igen i efteråret og her vil vi trække på familien .

  Jeg hader at smide for mange penge ud på selve transporten , vil meget hellere spare pengene der og bruge pengene på turen. London er jo ikke en billig by at være i mht lommepengene til mad. Man skal forvente at bruge mindst et par hundrede kroner på mad hver dag pr hovedet, hvis man ikke køber ind og selv arrangere sin morgenmad og frokost og så kommer aftensmaden oveni  Det kan betale sig at spise i Soho, den kinetiske by i London. Her er der mange spisesteder med spis alt for 9.99 £ .

Jeg har fundet ud af at hvis man bestiller sin flybillet og hotel  mellem 60-90 dage før man vil afsted , så er der penge at spare.  Jeg googler simpelthen Ryanair, Easy Jet og Norwegian  for at se hvilke selskab der er billigst. Man skal så lige være obs på ens kuffert. Vi har altid kuffeter som håndbagage, men hvis man vil købe tøj eller andet, som vi gjorde, så stiger de billige billetter betragteligt med en ekstra kuffert til hjemturen.  Vores kuffert hjem
 kostede det samme som hele turen for os begge. Medens vi er ved det, så husk at tjekke størrelsen og vægt på de tilladte kuffeter man må have med som håndbagage også den ekstra kuffert som skal i lastrummet. Vi oplevede så mange ved indleveringen hos Ryanair på hjemturen, som havde alt for mange kg i forhold til det tilladte. Et lille tip, køb en kuffertvægt. Den har vi altid med, så vi ikke står i en pinlig situation ved skranken .
Et ekstra tip/ oplysning er at de billige flyselskaber har stativer som de tjekker ens kuffert- taske som man har som håndbagage. Fælden klapper og man kommer virkelig til at betale for at man har for stor eller for tung håndbagage med . Taler af erfaring . Vi købte engang en stor taske til vores datter i Spanien. Kan ikke huske hvem vi rejste med hjem, men der var ingen problemer med den taske. Året efter rejste vi igen til Spanien og der viste det sig at tasken var for stor til stativet. Mener det kostede os 350 kr :(
Hvorhen man ender med at flyve til af de 4 lufthavne i London skal man jo ind til midten af byen. London er jo på størrelse med Sjælland.
Fra alle lufthavnene går der tog, dvs at jeg mener at i Luton, skal man med en bus til stationen, men er ikke helt sikker.  Togene er generelt en dyr transport i London i forhold til busserne.  Jeg googler mig også frem til dette. Googler f.eks " Bus luton- London " . De billigste jeg har fundet indtil nu er "Easybus " Ved ikke om det gælder alle selskaber, men her har man en time at "løbe på " hvis ens fly er forsinket, så man først når en bus efterfølgende. Man skal så være meget obs på, at pga trafikken i London kan busserne simpelthen ikke holde tidsplanen ( her er det jo nemmere med toget ) Mener de skriver at de kan klare turen på en time , men regn med det dobbelte og især på retur turen, hvor man skal nå et fly !   På min alene tur sidste år , brugte jeg også dem, og der var ingen problemer. Man krydser af på hjemmesiden , hvor man vil tages på henne og sættes af i London og det samme hjem og så printer man billetten ud . På selve billetten er der også et kort der viser, hvor "afhentningsstedet " er på hjemturen.  I år bestilte jeg også denne billet de 3 mdr før vi skulle afsted og vi kom med for 8£ pr person retur. Normal prisen er 10 £ pr. vej.

Hotellet finder jeg via google. Der er flere hjemmesider man kan søge på, denne gang brugte jeg Booking.com. Man udfylder de ønsker man har og den kommer med de tilbud der er pt.
Havde tidligere boet på et B&B i Notting Hill og pga mine kognitive skader efter min ulykke, bliver jeg hurtig stresset, hvis jeg ikke kan finde rundt, valgte jeg samme område denne gang.
Valg af område man vil bo i er jo meget individuelt, hvilke ønsker man har og hvor meget man vil gå eller tage offentlig transport . Vi boede 4 km fra bunden af Oxford street ud mod Hyde Park.  Det tog 6 min med the Tube  / metro  og vel 15 min med bus.  Tuben er en dyr transport, trods man i dag kan købe et Oystercard , det samme som vores rejsekort . En tur i 1 zone koster 2,4 - 2,8 £ ( højest i myldertiden ) og bussen koster tilsvarende 1,5 £.  I Tuben skal man tjekke ind og ud hele tiden og desværre skal man jo skifte mellem de forskellige "baner " så en tur rundt i London kan hurtigt koste en del . Busserne er mere fleksible med lange ture og man tjekker ikke ud.  Ved alle busstoppesteder er der udførlige tavler over deres ture og en lystavle der fortæller hvornår ens bus kommer. Yderligere nævnes det kommende stoppested over en højtaler i bussen, så man skal ikke holde ekstra øje med trafikken , men kan nyde turen som turist .
Oysterkortet kan enten købes hjemmefra DK eller købes i en automat på div. stationer. Mener selve kortet koster 5 £  og så fylder man penge på det løbende også ved automaterne.  Der er udførlig vejledning på skærmen på automaten, så man skal ikke være bekymret over at det kan man ikke.
Caroline og jeg brugte knap 400 kr i transport på de 2 dage vi var i byen.  Jeg kan ikke gå så langt, så sådan må det være.  Undersøgte da vi kom hjem om det havde kunne betale sig at bo tættere på Oxford street og så sparet transporten , men det kunne det ikke . Man kan så også sige at de små "områder " som man bor i nærheden af , ved at bo lidt udenfor centrum går man glip af ved at bo på Oxford Street. Vi boede ved undergrundsstationen Queensway. Her var der mange små inder forretninger. Vi følte os næsten hensat til Syden.
Det var alt det praktiske ;)

Vores plan med turen til London var shopping !  I de første år vi var i London var det "Marks and Spencer " der svarede til  vores gamle "dalle valle " . I dag er M&S blevet meget mere fint tøj og Primark har taget over .  Primark er et eldorado med tøj, tasker, sko, tekstiler, accessories simpelthen alt hvad et kvindehjerte kan sukke over og så til ingen penge i forhold til DK.  Selv H&M er dyrt i forhold til Primark .
Vi havde valgt at have 2 tomme kufferter med og en ekstra taske , som så skulle bruges som håndbagage til hjemturen , hvor den ene kuffert  ville blive tjekket ind som reel baggage. Det eneste vi havde med var 2 gamle t- shirt til at sove i og som kunne smides ud og ekstra trusser. Alt andet blev købt, selv toiletartikler :D  Vi havde så knap 25 kg skønt tøj og billige parfumer og cremer med hjem igen.  Man skal ikke sådan forvente at finde billige parfumer og cremer i London. Hvis der er noget billigt, så er det fordi de har et tilbud på et produkt.  Vores datter Emilie , havde spurgt om vi ville se efter en Calvin Klein parfume . Hun kunne få en på 100 ml hos Matas med 25% rabat til 325 kr.  Vi så den samme til 50 £ , men pludselig opdagede vi at de havde den med 150 ml  til 25 £ ( kursen var 9,5 kr - 1 £ )  Det samme så vi også med en pakke med Ole Henriksen´s produkter.  Så de findes, men man skal kikke rundt omkring.

Da vi ankom til London med bussen,  blev vi sat af ved Baker Street. Når vi nu var i området gik vi omkring Sherlock Home´s museum .  Pudsigt at den mand er så berømt, når han er en fiktiv person.
Vi så så også andre hyggeligt butikker. Det der er så fasinerende ved London er at man har bevaret de hyggelige special forretninger rundt omkring i de små gader , væk fra de store reklameskilte og kendte designer mærker og så selvfølgelighed hele magfolkenligheden der er i byen . Der er så mange kulturer samlet på sådan et lille sted. Imponerende.  Her er der plads til alle . Kolonitiden for England ses stadig i dag



Beatles butik 

Er vild med stellet Black Toast fra Emma Bridgewater. 

Mere Emma Bridgewater 

For at det ikke skal blive en helt roman og nu når vi ikke som sådan var turister, vil jeg efterfølgende vise nogle af vores billeder fra turen og kommentere under dem.

Fra Soho . Den kinetiske bydel i London 

En rigtig herresko forretning 

Den officielle indgang til Soho 


Lidt turister var vi dog 


M&M store i London 

Covent Garden . Elsker dette sted


Fra 1600 tallet og indtil sidst i 1960érne var der stort handelsmarked her.
I starten blev eksotiske frugte fra østen sejlet opad Themsen og solgt her.

London Eye

Vi boede overfor Kensington garden, som er en af de kongelige parker og ligger umiddelbar vest for Hyde Park
Her er det ambassade bygninger som ligger ved siden af Kensington palace 

Mange smukke træer og buske i parken


Dronning Victoria med Kensington Palace i baggrunden
Kensington Palace, er åben for offentligheden med udstillinger.
Bestemt et besøg værd, en anden gang 
Pavilion givet til Dronning  Elisabeth i anledningen af hendes diamant (60 års) jubilæum på tronen . 



I haven omkring slottet var der så mange smukke forårs bebuder

På billederne nedenunder, kan man lige fornemme disse buer, som omkranser haven
med springvandet i midten.
Som jeg sagde til Thomas da vi kom hjem. Den have skal ses i Juli engang. 


Det smukke orangeri som hører til Kensington Palace. Man kan kommer ind og se det 

Der var så mange smukke påskeklokker i haven 

Italian Gardens
Oprindelig lavet i 1860´erne . Blev renoveret i 2011. Et meget smukt sted i Kensington garden.


En af de mange egern som er så typisk rundt omkring i London.


Håber I har fået lidt inspiration til en tur til London
Kh Marianne

9 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Det var et meget fyldestgørende indlæg med mange billeder. Jeg tror ikke, jeg får brug for det, jeg har det bedst herhjemme, men andre der vil derover (og det er der mange der vil) kan få stor glæde af det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth, det var sødt skrevet. Tror ihvertfald selv, at jeg godt kunne bruge sådanne oplysninger.
      Dejlig dag til dig
      Kh Marianne

      Slet
  2. Sikke en dejlig tur i har haft og hvor har du taget mange og smukke billeder <3
    God dag til dig.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
  3. Hej Marianne.Tusind tak for et dejligt indlæg fra jeres tur til London og dejlige billeder fra de kendte steder.
    Vidste jo det meste du skrev............men dejligt at få det genopfrisket.
    Har jo været i London over 10 gange.Og skal jo derover igen til Juli.Vi har bestilt billetter til Hampton Flower Show.
    Vi bor altid i Bloomsbury kvateret.
    Det ligger jo dejligt centralt.........og der er også dejligt roligt.
    Vi flyver med SAS denne gang.Men en fordel er også at vi kan tage toget lige til vores station. Tror vi har fløjet med de fleste selskaber.Havde tænkt mig at købe et Oysterkot til os begge hjemmefra.
    Covent Garden er også et af mine ynglingssteder.
    Men synes måske at 100 kr er lidt at leve for pr. dag i en by som London.
    Vi beregner at bruge ca. 1000 kr på dag for to personer.Der skal jo også være til lidt kaffe og andet godt.Glæder mig så meget til turen.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt mere fra mig............læste lige dit indlæg igen og det var jo 200 kr du skrev,og ikke kun 100 kr.Sorry !!!

      Slet
  4. Hej igen.Hvis du har lyst kan du se mine indlæg fra London og Hampton.
    De er fra d.15/7 og d.20/7 2013
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette . Dem må jeg ind og læse. Du er bare så heldig at I skal over og ose blomster . Har sagt til Thomas at det må vi gøre en gang. Havde lidt min svigerinde i tankerne omkring lommepenge når man er i London. Det er rigtigt er man turist så ryger der gerne noget ekstra. Min pointe var at man ikke skal tro at det er billigt .
      Dejlig aften til dig
      Kh Marianne

      Slet
  5. Hei Marianne, så fint innlegg fra London med masse nyttige tips!
    Har også lyst å ta en tur dit, veldig lenge siden vi har vært der. Også er det så mange kjente hager i nærheten av London jeg drømmer så om å besøke!! Håper det gikk bra med din nakke på turen, kjære deg.
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Ida. Min krop er jo dum, så jeg kender jo til alle de problemer der være. Ja de blomsterhaver der findes i London må vi altså få besøgt en gang .
      Dejlig aften til dig
      Kh Marianne

      Slet

Tak for besøget. Håber du har lyst til at skrive en lille hilsen, det er så hyggeligt

Roserne er begyndt at blomstre og ...

en ny flyttede ind ;o)  Vi var til aften-åben på den lokale planteskole torsdag aften. Der stod altså en opstammet rose og lokkede. Næsten ...