søndag den 24. april 2016

Nye roser fra Fyn og Tyskland

Er medlem af en privat gruppe på Facebook, hvor vedkommende sælger roser fra Tyskland. Havde i vinter skrevet at jeg var interesseret i en rose, men da prisen kom på forleden dag , sprang jeg med det samme . 250 kr er prisen på en pottet rose fra Tantau. Rabat hvis man købte 5 stk , så er prisen 1000 kr.  Der skal yderligere  mindst 80 roser på en samlet ordre, før der bestilles. Googlede fluks den tyske side og kunne se at en pottet rose koster 16 euro ca 120 kr og så kommer portoen . Ved en ordre på mindst 80 roser, vil jeg vove at påstå at vedkommende har forhandlet sig til en god prisog portoen kan vist også diskuteres. Bliver så forarget. Fair nok man vil have lidt penge for besværret , men mindst dobbelt fortjeneste !  Yderligere sælges 3 af hendes 13 udvalgte på danske hjemmesider. den ene er Augusta Louise, som Bilka solgte i vinter som barrods til 20 kr ! De 2 andre sælges til 130 kr pr stk  i potter.
Nå men jeg endte med at bestille 2 barrods til mig selv. 260 kr incl porto. Glæder mig til at se dem live og skal nok fortælle mht kvalitet.

I går var vi jo på Fyn. Vi var faktisk flere fra rosengruppen på Facebook. Hyggeligt lige at få sat ansigt på div. profiler.  

Nye roser 

Roserne er fra Anton - Jas roser i Brenderup. Købte 14 stykker ialt for 600 kr. Flere austin roser til 25 kr, da de er fra efteråret og derfor skal væk nu. 
Hans hjemmeside er slet slet ikke opdateret. Antons store passion er de historiske. Han har en stor viden om dem og har mange tips i ærmet. Der er også  mange af de moderne roser også de populære. Hvis han ikke selv har dem, kan han skaffe dem hjem, så har du reelt nogle ønsker er mit råd, send ham en mail og ring ham op og han kan fortælle dig hvad han har og kan skaffe og arranger dit besøg til ugen efter. Ellers tag forbi og lad dig friste. Austinroserne koster 65 kr stk og de andre 50 kr. som pottet roser.  
I går købte jeg følgende:
Austin roser; 
Wild Eric
Leander
Geoff Hamilton  Har den i forvejen, men med en pris på 25 kr  og den er så smuk kompakt )
Fighting Temeraire 
Lady Emma Hamilton
Grace 
Maid Marion 
Falstaff
Tamora
Gertrude Jekyll
Vi har købt et billigt rosepavillion, så der skal noget op af den. Ikke planen at det skulle købes roser nu til den,men en styk pris på 25 kr kom de alligevel med hjem nu .
Slyngroser: 
Gerbe rose'
Ilse Krohn Superior
Historiske rose:
Alba Maxima . Har den i forvejen, men ude ved vejen, hvor den har fået så mange " tæv ".  Ender nok med at fjerne den og igen en rose til 25 kr ) 
Moderne rose
Dames de Chenonceau rose. Har set den i rosengruppen på Facebook, smuk rose 

Mine nye roser.

Her kommer en liste med Austin roserne jeg så Anton havde udover dem jeg købte. Der er så lige det obs at nogle af dem, havde han kun som "gamle " eller en enkelt af , men han må jo kunne skaffe dem igen. 
Bla Falstaff ( han er ikke selv imponeret over den ) og Grace rosen

Sharifa Asma
Strawberry Hill
The Generous Gardener 
Queen of Sweeden
Mary rose
Brother Cafael
Charles Austin
Constance Spey
Cressida
Crocus rose / Emanuel
Englands rose
Gold Celebration
The Pilgrim
Morning Mist
Wenlock 
A Shropshire Lad
Har selv tidligere også købt følgende, så dem må han også kunne skaffe
Eglantyne
Evelyn
Darcy Brussel
Abraham Darby
Gentle Hermione
Heritage
Muntead wood
Redoute
Trevor Griffiths 

Vejret er ikke lige til plantning af roser i dag. Koldt, hagn og regnvejr, så de står pt og hygger sig under udhænget på huset
God søndag til jer
Kh Marianne







16 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Tak for udførlig liste over, hvad du har købt og hvad Anton har af Austin roser, det er utroligt, hvad han har. De fleste af dem har jeg, men jeg finder nok et eller andet hos ham, jeg skal også snart derover og har bestilt 4 stk. men ikke engelske. Hyggeligt at møde flere fra rosengruppen, hvor der jo er livlig aktivitet :)
    Nå men ellers et godt indlæg - også det første du skriver, vi må håbe, at hun lærer det og at folk ikke køber af hende.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth Blev forbavset over så mange nye moderne roser han har, men kunne forstå at mange vælger dem fremfor de historiske pga blomstringstiden, så det skyldes nok efterspørgelsen. Fravalgte dog at købe dem, både pga plads i bil og manglende bed pt. men også fordi de skal jo passes og har en lang liste på polske til efteråret, så der skal holdes lidt igen .
      Ja håber altså at andre tænker som mig mht hendes pris
      Kh Marianne

      Slet
  2. Kære Marianne Har du så selv bestilt direkte hos Tantau? Jeg bestilte selv direkte hos Kordes i sommers, det var superfint. Jeg tager til Fyn på søndag , håber at kunne få lov til at komme forbi JAS, har en ordentlig liste. Det er nogle vidunderlige roser du har valgt. Sikke et rosenform der bliver i din have til sommer ;-) knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Tina. Ja har bestilt direkte hos dem. Håber at få dem i den kommende uge . Har du sendt mail med ønsker i forvejen, hvis han skal skaffe nogle hjem ? Spændende med nye roser
      Ja nu skal de bare i jorden :D Kniber vist lidt med pladsen, men 25 kr for en engelsk kunne jeg ikke lade være
      Knus Marianne

      Slet
    2. Uh, det bliver spændende at se dine Tantau roser! Ja jeg har lavet en liste som Linda fra Casa Rosa (Vi tager turen sammen) sender til JAS såfremt, at han kan holde åbent søndag. Så må vi se hvad han kan samle sammen. 25 kr er helt vildt! Knus Tina

      Slet
    3. Lyder som en skøn tur. Glæder mig til at se hvad I får samlet sammen . Der var ikke mange til 25 kr tilbage, men de pottet så også fine ud . Han er en spøjs type, lidt en skovtrold, men så hyggelig hos ham

      Slet
  3. Tak for liste, jeg er ved og planlægge det nye bed, så var smart lige og se hvad han har.
    Tror tit at når han harnogen er det fordi nogen har bestil. F.eks tog han Evelyn hjem til mig sidste år og skal man kun have en eller to har han jo stasig 3-4 stk han køberaltid bundt med 5 i .
    Der var sa noget af en pris hun kunne få dem op til fy ha.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Lige præcis, derfor er der nogle rigtig spændende nogle gange og andre gange ingen. Han havde så mindst 6 af flere af dem jeg skriver på listen. Flere af dem jeg købte var der få af . Spændende hvad du finder. var forbavset over så mange nye moderne roser han havde. Skal selv begrænse mit køb. Kroppen er altså ikke hver dag til at rode i jorden derude
      .. Ja hun er strid med priserne. Hun skrev at flere fra rosengruppen ville bestille hos hende ! Utroligt hvis ikke andre undre sig over prisen
      Kh Marianne

      Slet
  4. Så mange fine roser du har kjøpt, Marianne. Høres skjønt ut med en rosepavillion. Jeg har for det meste historiske roser, de er mer hardføre. Men vil gjerne prøve med Austinroser igjen, de er virkelig vakre.
    Ha en fin kveld. Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ida. Ja de er så fine. Elsker jo austin roserne, selvom jeg er spændt på hvordan dem fra Fyn klare sig i haven. Flere af dem er roser, som Austin i England, selv har valgt at fjerne fra produktion , da de ikke ikke er til vores klima, men nu ser jeg. De nyere Austin roser er meget mere hårdføre. Ved ikke om du kender Rosengården Malevik; http://maleviksrosentradgard.blogspot.dk/ Han har mange engelske og dem han kan have hos sig, må være de sunde af dem, tænker jeg
      Dejlig aften tilbage til dig
      Kh Marianne

      Slet
  5. Hej Marianne, jeg forstår godt du blev harm over de priser hun skulle have. Og hvor godt du har støttet vores Rosenprins Anton på fyn.Det er nogle flotte roser du har købt. Jeg har lige talt i Tlf med ham i en time, han er altså herlig. Til mig sagde han at han ikke havde så mange engelske, nå men vi må se når vi kommer derover på Søndag. Det bliver en så hyggelig tur vi skal på. Hvor har du bestilt roser i Polen ? er det hos Rosa Plant ? Super dejligt indlæg :o)
    Forsat god søndag aften.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.
      Han havde da dem jeg skrev i indlægget , glemte så Lady of Shalot, fandt jeg ud af. De ryger jo hurtigt, men mon ikke han stadig har nogle når I kommer. Han er så sød og hyggelig, ham Anton.
      Nu har jeg bestilt hos Tantau i Tyskland, men til efteråret vil jeg have både fra Rosa Plant og Floribunda. den sidste er ikke ligeså dyr i porto , men er lidt i tvivl om de var lang tid om at sende, men det undersøger jeg til den tid. Roserne dernede fra er jo helt vanvittige i det forhold er JAS jo dyr :D
      Tak og dejlig aften til dig
      Kh Marianne

      Slet
  6. Hej Marianne.Der er godt gang i roseindkøb rundt omkring.
    Og ham Jas må jeg altså snart forbi på vej til min søster i Horsens.
    Spændende med dine nye indkøb.
    Og dem på FB skal vist skore kassen.........det lyder meget dyrt.
    Og tak for listen over hvad der er på lafger.Kan se jeg har 5-6 stk af dem.
    Viser en nye klatrerose jeg lige har købt.
    Lad os krydse fingre for lidt bedre og varmere vejr.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Ja var jo lige på din side og så du havde købt den skønne Eden/ Willestrup . Hende bliver du glad for
      Ja lad os nu få den varme, så roserne virkelig kan komme igang
      God aften til dig
      Kh Marianne

      Slet
  7. Åhhh nu fik jeg lyst til at købe en masse roser.... Puha der ramte du mig lige hvor jeg er allermest blødest. Hvilken rose gruppe er du medlem af? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at komme i sådan en, jeg overtog min have sidste år og jeg ved ikke hvad alle roserne hedder. Måske nogle rose nørder kan hjælpe?

    Hilsen Maria

    SvarSlet
  8. Hej Maria. Hyggeligt at se dig her . Den hedder bare roser og har Lilian Søgaard Wogensen som admin, så burde du kunne finde den. De vil rigtig gerne hjælpe dig med navne. Flere er super detektiver ;o)
    Dejlig aften til dig
    Kh Marianne

    SvarSlet

Tak for besøget. Håber du har lyst til at skrive en lille hilsen, det er så hyggeligt

Roserne er begyndt at blomstre og ...

en ny flyttede ind ;o)  Vi var til aften-åben på den lokale planteskole torsdag aften. Der stod altså en opstammet rose og lokkede. Næsten ...